Možná dneska ve firemní sféře celkem zbytečná, až úsměvná otázka. No, překvapením pro mě byl telefonát s mou známou, který proběhl v nedávné době. Zoufalým hlasem prosila, zda bych jí nepomohl nějak obnovit soubor, který obsahoval účetní historii za poslední rok. V zásadě nic nového, může se to stát každému. Překvapením ale bylo, když jsem zjistil, že soubor byl na firemním síťovém úložišti a od IT přišla odpověď, že soubor není zálohovaný. V této chvíli bych přehodnotil situaci z lidský faktor – „stane se“ na zanedbání základní povinnosti výkonu práce zaměstnance. Nikoli oné známé, která soubor smazala, ale odpovědného IT pracovníka, který nezabezpečil ani to základní, co ze svého „postavení“ zabezpečit měl. Možná to zní přísně, ale představte si, že vám účetní zapomene započítat do daňového přiznání bonusy. Pokud o nich nevíte, může vás to stát hodně peněz.

      Základní přehled toho, co a jak se zálohuje, rozděleno do vrstev pro lepší představu. Je dobré vědět, co, jak, proč a kdy má smysl zálohovat a co naopak smysl nedává, nebo není potřeba.

1.) Vrstva IT SLUŽBY
      Zálohování kompletní služby IT – jinak řečeno řešíme tzv. „dostupnost služby“.
Zahrnuje jednak všechny vnořené vrstvy zálohování, kdy zálohujeme hardware, operační systém, aplikační server i data. V této vrstvě se musíme zabývat také ostatními faktory, které mají na poskytování služby vliv. Mezi tyto faktory patří vše, co může způsobit její výpadek. V úvahu přichází chlazení místnosti, napájení serverů, ostatní prvky infrastruktury, lidské „zdroje“ atd. Všechny tyto oblasti je třeba mít zálohované, popř. duplikované. 

2.) Vrstva HARDWARE
      V této vrstvě řešíme záložní hardware, na kterém je možno službu obnovit. Pokud ještě nemáme aplikační servery virtualizované, je nutné mít záložní identický hardware. Pokud již máte softwarovou část serverů virtualizovanou, postačí vám jakýkoliv jiný hardware s dostatečným výkonem pro běh služby a virtualizační platforma.

3.) Vrstva OS
      Záloha operačního systému. Operační systém je úzce svázán s hardwarem serveru a mnohdy obsahuje jedinečnou konfiguraci potřebnou k běhu aplikace. V dnešní době je tato vrstva vyřešena virtualizací serveru.

4.) Vrstva APLIKAČNÍ
      Aplikační vrstva obsahuje instalaci a konfiguraci aplikace / aplikačního serveru. Může obsahovat jedinečné konfigurační postupy, které při nedokonalé dokumentaci můžou při obnově služby chybět a způsobit prodloužení doby obnovy.

5.) Vrstva DATOVÁ
      V této vrstvě řešíme pouze zálohu dat, ze kterých služba poskytuje a zpracovává informace. Obvykle je to databázový soubor.

           Každá vyšší vrstva obsahuje předpoklad zálohy vrstev vnořených. Pokud zálohujete pouze data, protože je to třeba levnější, můžete tím ztratit hodně času obnovou všeho potřebného k tomu, aby služba zase běžela. Někdy může obnova trvat i dny, když je zapotřebí kooperace několika dodavatelských firem. Získání nového hardware, instalace a příprava prostředí (operačních systému) vašim IT a instalace a konfigurace aplikačního serveru dodavatelem softwaru. 

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *